7- de meesters van het vervoeren .. - Reisverslag uit Hội An Thượng, Vietnam van VietFam - WaarBenJij.nu 7- de meesters van het vervoeren .. - Reisverslag uit Hội An Thượng, Vietnam van VietFam - WaarBenJij.nu

7- de meesters van het vervoeren ..

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg

25 Januari 2020 | Vietnam, Hội An Thượng

7- Maandag 20/1/2020


Meesters in het vervoeren op de scooter!

Als we staan te wachten voor het kantoor van de fietsorganisatie zien we twee fietsen staan. Er komen twee mensenaanlopen. Man en vrouw, uit Canada.
Ze verwachten ons toch wel? Tot nu toe loopt alles op rolletjes qua logistiek maar als het mis zou gaan zou ik er niet van opkijken.
Een vriendelijke jongen komt ons af en schudt een slap handje en stelt zich voor als Ba. Hij ziet er fris geschoren uit, zijn tanden niet zo blinkend wit zoals bij ons vaak te zien is bij hetdoorgeschoten schoonheidsideaal. Een andere jongen stelt zich vooralsFynn. Hij verteld dat we met deze groep van zeven een fietstocht gaan maken. Er zijn vier stops. We gaan zien hoe er rijstpapier, matten weven, houtsnijwerk gemaakt wordt. En we gaan naar een familie tempel. Hij spreekt heel goed Engels. Ba verstaan we echt minder. Het heeft te maken met hun tongval. De R wordt niet uitgesproken en de tone of voice is echt wennen voor ons. Nog steeds zijn er geen fietsen. Het huis/kantoor waar we voor staan heeft geen plek voor een stalling. En daar komen ze!
Op een scooter, drie fiesten opelkaar gebondenachterop de brommer. Hilarisch!!!!
En voor hun dus de gewoonste zaak. Stappen af, zetten de standaard uit en halen de fiesten eraf. Een andere komt de rest brengen. Hei je het wendt ofkeert, dit is GEWELDIG! Alles wordt achterop vervoerd. Om dit te schrijven kun je het benoemen maar telkens weer blijven we verrrast. Hoe gaaf ze het doen, hoe kundig. Met tape of touwen. Ze zijn er meesters in.
Het is heerlijk om tussen de huizen door te Fietsen. Omdat alles op straatafspeelt zien we zoveel meer. De mensen lachen vriendelijk ofhelemaal niet. We komen langs stukken land waar we magere koeien zien. Soms zien we een vogel op hun rug deinen. Rijstvelden waar we mensen gebukt zien werken. Onze neuzen ruiken vreemde luchtjes. Hier en daar een brandje. Er wordt veel verbrandt in korven. Blijkt dat het te maken heeft met offeren. De Canadezen noem ik C and C. Canadian couple. Ze regelen dat het bij hun thuis minus vijftig is op ditmoment. Ze zijn gepensioneerde leraren. Ze hebben dertig jaar gewerkt en konden metpensioen. Gebruikelijk in Canada om niet meer dan vijfendertig jaar te werken daarna stoppen. Interessant.
We fietsen over the noisy bridge. Een smalle ijzeren brug voor fietsers en brommers. Inderdaad very noisy! Het zijn ijzeren platen aan elkaar gelast met grote naden ertussen. Onvoorstelbaar maar het doet zijn werk. Het is even tanden bijten maar dan ben je boven om zoevend naar beneden te gaan.
De eerste stop is in een vissersdorp waar veel mensen leven van houtsnijwerk. Wij, die fabriekswerk gewend zijn worden geconfronteerd met een man in hurkzit. Voor hem een stuk sandalwood. Een zachte houtsoort waar hij aan een prachtig beeld werkt. Een opdracht. Vanuit het hele land krijgt hij bestellingen. Met een guts en schuurpapier maakt hij de mooiste dingen.
Fynn verteld dat hij uit een hele arme familie komt. Op onze vraag of hij Engels leert op school verteld hij dat hij dat op University heeft geleerd. Zijn vader is visser en had een kleine boot waardoor het leven erg zwaar was. Hij verteld het niet om indruk te maken, het zijn terloopse opmerkingen maar maken des te meer indruk. Wat een ontzettend leuke jongen. Hij is drieëntwintig en de oudste in het gezin. Er volgen nog een zusje en een broer. Zijn broer studeert Japans en Engels, fynn had als extra vak Koreaans. We vragen waarom juist deze twee extra vakken. Dat geeft betere mogelijkheden voor werk in de toeristenindustrie.
We staan voor een grote blauwe boot. Fynn zijn vader heeft werk gevonden op een grote boot wat het gezin meer inkomsten geeft. En het is een stuk veiliger dan de kleine boot. Er zijn veel vissers die verdrinken omdat ze niet kunnen zwemmen! Op de boot zitten op de voorkant twee ogen. Deze zitten op alle boten, zodat de boot in slecht weer de haven terug kan vinden..
Esther zie ik in de verte met een kleine puppie op haar nek. Te schattig! Ze is altijd panisch als het op viezigheid aankomt maar de liefde voor die kleintjes is te groot, ze moet ze knuffelen, vlooien of niet!
De volgende stop is een huisje waar een groot weefgetouw staat met daarachter twee vrouwen. De een gooit iets tussen de draden door en de ander trekt het strak aan. Hier worden matten gemaakt. Wij mogen het ook even proberen en dat valt nog tegen. Vooral het gekleurde gras aan een stok vastpinnen omdat door de touwen te duwen is moeilijk. Ze maken drie matten per dag! Wow! Ik zou er over een ruim een week doen. Daarbij rekenen ze voor een mat 200.000 dong, dat is acht euro. Onze mond valt open zo groot is het verschil met onze verdiensten. Op hun hurken werken zou voor onze Arbo reden zijn om in te grijpen. Ook hier is het stijgende water tijdens de natte seizoenen een megagroot probleem. Fynn had al in het vorige dorp verteld dat al het houtsnijwerk onder het dak wordt geplaatst in de regentijd. Het water komt hoog boven zijn hoofd. Als hij aanwijst, tot waar het water kwam in 2017, op een muur dan staat Cees daar nog onder.
Het kan gebeuren dat in een nacht alles maar dan ook alles onder water staat. Hij verteld het met een lach maar we zien ook de bezorgde blik in zijn ogen. Het is nogal wat als je opstaat en alles onder water staat.
De ateliers staan vol houtwerk en we weten allemaal wat er gebeurt als hout nat wordt.
De familytempel is nog een stukje rijden. Het is een mooi gebouw met een soort binnenplaats waar een begraafplaats ligt. De graven liggen in een patroon. Het hoofd van de familie in het midden, hoe meer je aan de buitenkant ligt hoe minder belangrijk. Drie generaties maken dit een familie tempel. Een prachtige boom zonder bladeren maar met gele bloemen hangt erboven.
Onze laatste stop daar worden noodles en rijstpapier gemaakt. Daar hebben we al veel van geproefd. Het rijstpapier wordt gevuld met groente en vlees en dan zo gegeten. Of er worden loempia’s van gebakken. Deep fried. Ze maken er ook een soort chips van. Het wordt buiten gedroogd, gewoon op een erf in de zon. Stof, uitlaatgassen en insecten maken onderdeel van het droogproces. Op een ander erf zien we allemaal piepkleine kuikentjes lopen. Een haan loopt er parmantig tussen. Mager kippen pikken op de grond. Een kip zit in een korf. Om dik te worden moet ze daarin blijven anders wordt ze te mager door het vele scharrelen. Heel iets anders dan de onze scharrelkip..
Binnen zit een een man aan een onzichtbaar vuur. Het zit verborgen achter een muurtje, erboven twee pannen, een soort platte koekenpannen. Hij giet vanuit een grote soeplepel uit een grote pan gevuld met wit water een plasje op de pan en draait met de bolle kant van de lepel een pannenkoek. Even laten rusten om dan met een stok de koek los te maken van de bodem door in hetmidden de koek omhoog te tillen. Dan legt hij dubbelgevouwen koek om af te koelen achter hem. Het proces gaat in een rustig tempo. Er ligt inmiddels een grote stapel. Of ik het ook een keer wilproberen. Het is niet zo heel moeilijk alleen plakt de koek snel aan elkaar. Tim doet ook een poging. Later wordt met de hand met een soort machete reepjes gesneden. Hetiswarm binnen, heel warm. De man is heel mager, het is duidelijk zichtbaar dat zijn leven niet de makkelijkste is. Hardwerkende mensen in een zwaar bestaan. Als ik door een raam zonder glas naar buiten kijk zie ik een krom klein vrouwtje naar me staan kijken. Ze lacht tandeloos naar me.
Ik loop naar buiten en klets tegen haar net als zij naar mij doet. Ze praat heel zachtjes. Ze probeert op haar rug te wrijven wat ik van haar overneem. Heel zachtjes of haar wervels die uitsteken. Ze is vierentachtig en als ik haar vergelijk met mijn sterke moeder dan is de wereld slecht verdeeld. Ook zij zal artrose hebben. We fluisteren nog een beetje naar elkaar en dan draai ik me om om op mijn fiets te stappen. Deze ontmoetingen zijn de doordenkertjes op mijn reizen.
We hebben de hele middag nog voor ons. Bas wil graag naar het strand en pakt een hotelfiets. Cees en ik rijden met hem mee. Het strand is not far.maar ondertusssen toch wel een eindjes fietsen op deze barrels. We mogen niet verder rijden als we dicht bij het strand aankomen. Daar staat een jongen te gebaren dat we onze fiets kunnen parkeren en de rest verder lopen. Het ineen beetje zoals Zandvoort maar dan anders. Veel Chinezen of Koreanen. Het is druk op het strand. We gaan in een restaurant zitten op banken met uitzicht op zee. Stom, ik heb niets bij me, had wel even willen zwemmen. Bas rent het water in. Even later zien we tim en ester aanlopen. De taxi is ook een handig vervoermiddel.
Esther en ik gaan opzoek naar een kapper om onze haren te laten wassen en fohnen, maar dat lukt niet omdat ze allemaal dicht zijn. Tim en Cees kunnen wel terecht. Een strak geschoren baardje en een korter kapsel later vertellen Cees en tim over de trendy barbier, beetje als Jordy Poelgeest. Leuk, want die jongen neemt een foto van de rij mensen die te wachten s taan voor zijn zaak.
Ik baal ervan dat we slecht WiFi hebben. Althans om mijn blog te posten. Zelfs contact met waarbenjij.nu heeft geen effect. Daar moeten we iets anders op verzinnen.

  • 28 Januari 2020 - 18:42

    Belèn :

    Mooie beschreven Jol. Wat een hoop indrukken maken jullie mee in z’n dag! Ik ben benieuwd naar de volgende dagen. x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hội An Thượng

What a beautiful noise

14 en 15 januari 2020 eerste dag(en)

In het hoekje tegen bij het raam zit ik het fijnst. Esther en Bas zitten aan het gangpad. Zij worden constant aangetikt als er mensen naar het toilet gaan. Esther duwt soms terug. Irritant dat we zo dicht bij de toiletten zitten, hoor ik haar zeggen. Het is een groot vliegtuig, drie personen op een rij aan weerszijde onderbroken door een gangpad. De stewardessen zien er prachtig uit in lange tunieken en verschillende kleuren die aangeven business of economy. De vlucht naar Parijs in een kleiner toestel ging heel snel. Mijn plan om op mijn gemak op Schiphol aan mijn blog te werken is niet eens gelukt. Tijdschriftenkopen, koffietje, smoothie en opeens boarden. Esther wil graag op tijd naar de gate, niks rustig aan. Er staat een lange rij te wachten voor de vlucht naar Parijs. Maar op het vliegveld daar, staat het slecht aangegeven hoe we de aansluiting naar Hanoi kunnen vinden. Als we bij de gate aankomen staat er een rij van zeker twintig meter. Omdat we nog gebruik kunnen maken van het 4G netwerk kan ik nog net even wat mailtjes en wat mailtjes en whatapjes beantwoorden. De modus van nog even snel dit en nog even snel dat heeft mijn lijf nog niet verlaten.
.
Cees beweegt naast me, zijn hoofd zakt een beetje tegen mijn schouder. Bas ligt onder zijn deken als in een tippie tentje. Ik Dommel ook een beetje maar als ik even later opzij kijk zie ik dat Esther en Tim een beker noedels eten, eerlijk gezegd ruik ik het. Het is donker, veel mensen liggen te dommelen of kijken een film. De toilet wordt druk bezocht. Ik kan niet meer slapen na die paar uurtjes en kijk een nieuwe serie( the restaurant) op Netflix die ik thuis heb gedownload. Goeie tip van mijn moeder.
Tim vraagt of we weten waar Ester is. Ze is weg. Niet in het toilet die moeilijk open gaat en ook niet in de gangen. Blijkt ze achterin te kletsen met een Vietnamese vrouw die met haar kleine dochtertje reist. Op weg naar haar familie in Hanoi. Ze woont in Parijs. Esther vraagt of ze haar telefoon nummer mag voor eventuele tips. We leren dat hallo sjie ciao betekent.
Het licht gaat langzaam weer aan. We krijgen voor de tweede keer een warm doekje dat naar jasmijn ruikt. Mijn huid voelt gortdroog. Gelukkig heb ik allerlei smeerseltjes bij me. Zelfs twee oogmaskertjes. Als Esther ziet dat ik ze op heb wil ze ze ook graag. Leuk, een meisje tussen mijn mannen.
HydroPeptide in de lucht. Heerlijk!
Het ontbijt wordt geserveerd. Hanoi komt steeds dichterbij.
De taxi maneuvreert behendig door het drukke verkeer. De rochelende chauffeur stopt op de vluchtstrook om even iets af te geven en rent van zijn auto weg richting een officieel uitziend gebouwtje. Hij rent in een grappige dribbel weer terug naar de auto waar wij verbaasd zitten te wachten. Dit is nou echt Azië schiet het door mijn hoofd. Ik zie al dat ik stop op een vluchtstrook bij ons. Onvoorstelbaar! Onze hostel ligt in het oude gedeelte van Hanoi. De stad moet nog ontwaken. Het is nog wat schemerig. We zien de winkeltjes opengaan. Mensen gehurkt op straat hun ontbijt naar binnen slurpen. We zien vrouwen ook gehurkt in hete olie iets frituren. Ook al is het vroeg er is al veel bedrijvigheid. De jongen achter de receptie heet ons in perfect Engels welkom. Leuke gast. Hij verteld dat de alle kamers nog niet klaar zijn. Maar we kunnen tegen betaling wel vast van een kamer gebruik maken. Het kost ons een paar duizend Vietnamese dong. We twijfelen maar dan Blijkt dat het om een paar euro gaat. Daar moeten we nog even aan wennen. Onze tassen zetten we op de kamer neer en we gaan de straat op, zoeken naar een koffietentje. De koffie is ook even wennen, klein sterk en niet echt lekker. Het is ongelofelijk druk op straat met scooters en auto’s. Vrouwen met een juk op één schouder. Zoals bij ons twee emmertjes water halen lopen ze hier met een soort lage manden gevuld met allerlei spullen maar voornamelijk fruit. Kleine felgroene limoentjes of grote oranje mandarijnen. Ook de uglie’s zien we voorbijkomen. Een soort uit de kluiten gewassen grapefruit. Het lijkt wel of de kleuren van het fruit er hier feller uitzien. Het zijn vooral de vrouwen die we met eten bezig zien. De mannen eten het op, haha.
Op de fiets en de scooters wordt echt van alles vervoerd. Een man met een hoge stapel dozen achterop gebonden. Ze komen hoog boven zijn hoofd uit, waar deze dient als steun om de stapel niet om te laten vallen. Zijn hoofd iets voorover gebogen stuurt hij zijn handel door het drukke verkeer. Een vrouw heeft een enorme bos( anderhalve meter doorsnee!) gele chrysanten waar de bloemen ingepakt in wit plastic dicht tegen elkaar aan gedrukt staan, ook takken met kleine roze bloemetjes heeft ze erbij staan. Het lijkt wel een boom en dat allemaal achterop haar gammele fiets. Ze loopt ernaast en moet moeite doen om haar fiets te duwen. Het is een frêle vrouwtje. Ik bedenkt dat ze thuis kindjes heeft en een man en misschien wel ouders waar ze voor zorgt. Zo zwaar als het plaatje eruitziet zo is waarschijnlijk haar leven ook. We proberen een pinautomaat te vinden wat niet lukt. Gelukkig hebben we contant bij ons wat we wel kunnen wisselen. De tegenstelling met het kleine vrouwtje en onze irritatie niet te kunnen pinnen is groot. Hoezo verschil? Een miljoen dong is veertig euro. Wij zijn voorlopig miljonairs.
Het geluid van het verkeer is niet te beschrijven. Een kakofonie van toeters en schelle claxons, alles rijdt door elkaar. De ene scooter zet zich voor de ander, een auto duwt een andere voorbij, fietsers rijden tussen alles door. We hebben nog nooit zo’n drukke stad gezien. New York is er Klein bij en Bangkok een dorp. En dat enorme lawaai. We moeten erom lachen. Thuis krijg je een boete van ... euro. Hanoi zou er gigarijk van kunnen worden als ze die regel instellen. We besluiten om een massage te nemen en de reisstress van ons af te laten glijden. Van deze Spa kan ik nog wat leren en Rituals ook. Vriendelijke ontvangst en of we maar aan willen kruisen waar we aandacht voor willen. Ik kruis van de acht er zes aan maar dat is niet de bedoeling mem! Only two! Haha! De massage begint ook hier met een voetenbadje. De handen van de masseuse is niet aandachtig maar tė pittig hard. Ik twijfel of ik er iets van zal zeggen maar ik val er uiteindelijk toch bij in slaap. Esther die naast me ligt hoor ik nog net zeggen dat het please iets softer mag.
Twaalf euro en vijfenzeventig minuten later staan we alle vijf weer buiten. Echt!
Het geeft ons een goed gevoel, we kunnen er weer tegenaan. Ik kijk naar de vrouw die mij voorbij loopt met twee schalen fruit en bedenk me hoe hoe vaak zij zo gemasseerd wordt. We zien een leuk tentje en besluiten daar te gaan zitten om iets te eten. Het is inmiddels lunchtijd maar voor ons gevoel al einde middag. We hebben om half twee afgesproken om een fietstocht te gaan maken. Een gezellige Nederlander heet ons welkom in zijn airco gekoelde kantoor. Hij wordt ook wel Ko genoemd naar de fietstocht van Ko van Kessel. Nou als dat zo is dan hebben we een leuke fietstocht voor de boeg. Een vriendelijke Vietnamees heet ons vriendelijk welkom en verteld ons in moeilijke te verstaan Engels dat we gaan fietsen in dit gekkenverkeer en ja hoor dat is plosibbel. No ploblem. Buiten staan oranje fietsen die het goed doen. En we rijden achter onze gids aan die zich meteen in het verkeer stort. Hij vertelt ons dat we vooral mee moeten gaan met de blow en vooral niet afleed moeten zijn in the tlaffic. Stleed awee. Dus gaan we met negen mensen stleed achter hem aan. Het is net alsof we in de achtbaan op de Efteling zitten waarbij je je ogen dicht houdt als het spannend wordt. Zo ook de manier om de beste man te volgen. Er zit een bijna onhoorbare bel op mijn stuur die totaal niet mee kan doen in de scherpe hektiek waar ik me in bevind. Maar eerlijk is eerlijk, ik geniet ervan. Wat een gave manier om je in het verkeer te begeven. Ik word net zo brutaal als de Hanoiaan. Heerlijk. Gewoon meebewegen en af en toe gooi ik mijn oranje monster voor die van een ander. Ik ga ook gewoon naar rechts als dat moet en links voorsorteren is hier absoluut niet nodig. Je rijdt langzaam van rechts naar het midden van de weg, gaat ook alsof je nooit anders doet gewoon voor een auto rijden. Deze moet zich wel aanpassen volgens de regels van deze stad en daarna zit je voor je het weet aan de linkerkant van de weg om af te slaan. Je slaat niet af aan de kant van de stoep maar beweeg jezelf voor in de flow waarvan je vindt dat jij je het lekkerste voelt. Het is raar maar waar, jij beweegt en het verkeer om je heen beweegt mee. Net als jij dat doet zoals alle anderen om je heen. De weg slingert pittig omhoog, mijn knieën doen hun best om te volgen en opeens bevindt je je op een roestige brug, waarvan later blijkt dat de man die de IJffeltoren heeft ontworpen ook hier zijn sporen heeft achter gelaten. De spoorlijn wordt nog steeds gebruikt en ook al is er in de verte een trein te zien mogen we er een stukje op lopen voor wie dat durft. En omdat we inmiddels echte waaghalzen zijn geworden wagen we ook hier een stap op te doen. Vooral niet in de diepte kijken, ik grijp de hand die mij wordt toegestoken en ik sta opeens tussen mijn jongens met een big smile voor de camera. Esther bevindt zich niet op het spoor zij maakt prachtige foto’s van de omgeving blijkt later.
We slingeren verder over de brug waar we voorbij gereden worden door alweer toeterende gammele oude brommers die van alles vervoeren. We zien regelmatig drie tot vier mensen achter elkaar op de buddy zitten en zelfs ladders, glazen ramen, bomen en een flatscreen voorbij komen. Een man met een stuk gevelbeplating houdt deze vast terwijl de bestuurder zijn weg volgt. Je verveelt je absoluut niet. Ik kan het niet laten om toch foto’s en filmpjes te maken. Gelukkig maar want later blijkt dat de pro van Tim alleen maar voeten en de weg heeft gefilmd. Dat is dus niks geworden Tess..
Gelukkig heeft mijn camera een opnamefunctie ik slingerend op de fiets heb gebruikt en Esther houdt haar vingers op welke knop dan ook. Wat een ongelofelijke mazzel dat die meid een goeie relatie met haar iPhone heeft. En wat een prachtige foto’s en filmpjes maakt ze daarmee.
Onze gids is niet verstaan hij lispeld op een zeer speciale wijze die onze oren doet spitzen maar waar we geen ruk van begrijpen. Jammer want er is veel te vertellen maar ook te vragen maar dat laatste geven we snel op want hij wil zo graag vertellen dat we allemaal knikken waardoor hij zich vastbijt in zijn verhaal. Eigenlijk moeten we zeggen dat we hem niet begrijpen maar zijn vriendelijkheid houdt dat tegen. We maken een stop bij een soort vijver waar een groep Vietnamezen karaoke doen. Veel lawaai, zijn ze doof? Het lijkt als eerste blik heel leuk maar als we zitten voor een onduidelijke snack, die we bijna allemaal niet nemen, dat het een beetje tegenvalt. De vijver wordt gebruikt om in de vissen. De vangst wordt mee naar huis benoemen maar de vijver ziet er niet echt heel fris uit.
We snappen wel dat onze volgende stop een bijzondere is. We gaan het nog even opzoeken maar het schijnt dat we naar een maffiaeiland gaan. Er blijkt een enorme corruptie die hij positive corruption noemt. Op mijn vraag wat negative corruption is krijgen we een te lang antwoord. Het komt erop neer dat ze alles liever cash betalen anders moeten ze belasting betalen en zo ontduiken ze deze. Een en al zwart geld hier. Vandaar dat het zo belabberd geregeld is met alles wat met openbare voorzieningen te maken heeft. Het eiland is een van de leukste ervaringen gedurende de trip. Ko van Kessel is duidelijk niet te evenaren. Deze tocht is vooral fietsen in de gekte. We zien mensen wonen op drijvende vaten, tussen platen en in huisjes waar niet eens een bed in past zo klein.
Het kantoor is aircokoel, de eigenaar vraagt of we het leuk hadden en ja dat was zo maar hij vraagt niet verder, zal ik vertellen over onze onverstaanbare gids? Er wordt wel gevraagd of we nog een andere tour willen boeken maar nee.
Hanoi garden ziet er goed uit. In een tuin wordt aan spierwit gedekte tafels gegeten. Helaas geen plaatse meer voor ons. We kunnen binnen eten en twijfelen maar zoals het er buiten uitziet kunnen we waarschijnlijk alleen op de stoep eten. We raken niet uitgepraat over onze dag in Hanoi en zijn blij dat we morgen deze stad kunnen verlaten. Op naar Cat Ba.

Recente Reisverslagen:

05 Februari 2020

22- Terug..

05 Februari 2020

21- Voor de laatste keer: xin chao en cam on

05 Februari 2020

20- Kont omhoog

05 Februari 2020

19- Meelifter

05 Februari 2020

18- Excellent!

Actief sinds 14 Jan. 2020
Verslag gelezen: 58
Totaal aantal bezoekers 1294

Voorgaande reizen:

14 Januari 2020 - 31 December 2020

Mijn eerste reis

14 Januari 2020 - 31 December 2020

Mijn eerste reis

18 Januari 2020 - 18 Januari 2020

What a beautiful noise

Landen bezocht: